Skærmbillede 2018-10-24 kl. 17.56.35.png

 Film er et formidabelt læringsredskab! Men hvad lærer børn og unge af at lave stopmotion?

  • STOPMOTION gør iPad'en til et kreativt redskab, helt oplagt. Forskning viser, at det ikke så meget er mængden af skærmtid men i høj grad kvaliteten, af det vi foretager os med skærmen, der er afgørende. Om det digitale bliver brugt som en (ofte tiltrængt) pause fra det hektiske hverdagsliv, en passiv flade hvor vi primært sidder som modtagere af indhold eller om det digitale er et kreativt redskab vi udforsker vores omverden igennem, som vi interagerer med, samarbejder omkring og selv skaber indhold med er i høj grad definerende for vores børns forhold til teknologi. Stopmotion bygger bro mellem det fysiske, taktile og teknogiens fantastiske muligheder.

Læs mere her : Oxford internet institute , http://www.ox.ac.uk/news/2017-12-14-children%E2%80%99s-screen-time-guidelines-too-restrictive-according-new-research

  • STOPMOTION gør børn og unge til kritiske medieforbrugere. Børn bliver bedre til at aflæse det, der sker på skærmen, når de selv har prøvet kræfter med at skabe film. Vores børn er jo vokset op med film og ved præcis hvornår det virker og hvornår det ikke virker. Når de selv bygger filmen op bid for bid, trækker de på en kæmpe latent viden der pludselig bliver meget konkret. Når de selv forbruger medier - ser film, spil, nyheder, youtube - kan de afkode filmens helt fantasisk manipulerende og geniale virkemidler.

  • STOPMOTION giver mulighed for en anden type kreativitet. Det at lave film handler ikke om at skabe den perfekte figur eller super gennemarbejdet tegning - den er en kombination af mange forskellige kompetencer - det handler om idé, humor, timing, tech, musik, bevægelse og samarbejde. Jeg oplever ofte børn der siger "WOE det vidste jeg slet ikke jeg ku!" når de laver film. De fleste bliver vildt grebet af at lave film, og der er et meget personligt udtryk i at fortælle på film. Man kan tydeligt se hvem der har lavet filmen, selvom det er figurer eller tegninger der optræder på filmen, er filmskaberens personlighed helt klar.

  • Politisk : I den daglige mediestrøm er visuel kommunikation en hovedkilde til information. Derfor mener jeg at det er vigtigt at børn har deres egen visuelle stemme. At de kender grebene, at de kan se hvad andre gør - men i hæj grad også at de mærker efter hvad de selv synes og lytter til deres egen måde at fortælle på. At mediestrømmen ikke er en lukket flade man kigger ind på, men at man finder sin egen personlige stemme som de kan deltage i debatten med.

  • På verdensplan: I Danmark har vi gang i noget helt unikt indenfor børn og digital kreativitet. Ikke mindst fordi The Animation Workshop i Viborg sætter nogle fantastiske visionære skibe i søen.

  • I skolen : Børne- og ungdomskulturens kommunikationsmønstre er multimodale. Forskning viser at det smitter på deres personlige læringsstrategier. Ved at produktionsorienterede undervisningsmetoder, med animation og filmproduktion som indgang, kan man give en meget motiverende tilgang til komplekst stof. Når viden fx om fotosyntesen eller en historisk begivenhed bliver remedieret som film, stiller det en masse spørgsmål til det stofområde man beskæftiger sig med. Filmskabelse giver deltagerne ejerskab til egen læring og stimulerer kreativitet og innovation. Jeg underviser lærere over hele landet i at bruge film i undervisningen, i forskellige fagrupper og i forskellige aldre.

Skærmbillede 2018-10-24 kl. 17.55.43.png
IMG_20161110_113300.jpg